12/12/2012

از تعجب های جدید

یکی از مشاهدات جدیدم در ایران امسال، گاهی جوری مشغولم می کرد که  یادم می رفت دقیقا برای چه کاری توی خیابان آمده ام. هی زل زل نگاه می کردم. من دوست دارم این پدیده را با براندون نیویورکی هم که تازگی ها دارد مشاهدات از ایران را منفجر می کند مطرح کنم. می دیدم که خیلی از خانمهای ایرانی، دو تا گوش خودشان را از زیر مقنعه یا روسری بیرون می گذاشتند. یعنی مویشان حتی گاهی دیده نمی شد اما دو تا گوش بیرون بود. خیلی فکر کردم و به نظرم شاعرانه اش می شد پشت گوش انداختن حجاب لابد. غیرشاعرانه اش البته دغدغه من بود که خب این الان دقیقا چیست؟ سر پوشیده و دو تا گوش بیرون؟ بعد این را با صدای بلند هی تکرار کردم. بهترین پاسخ و جوایز نفیسش به مادرم تعلق گرفت: "مادر جان، اگر به آدم بگویند هی اینجا را بپوشان، آنجا را بپوشان، آدم به مابقی امکاناتش نگاه میکند. یک دختری اگر نتواند هر جاییش را که دلش می خواهد بیاورد بیرون، گوشش را که از مجموعه ممنوعه مستثنی است؛ می آورد بیرون خب؟" بله. منطقی بود.  اینگونه بود که به تعجب خویش پایان داده و قانع شدم و به مابقی ماست خوردن معطوف گشتم

3 comments:

Anonymous said...

man az akshaye bazigarane maroofe cinemai ke midiam motevajeh shodam avalish gamoonam hediye tehrani bood chand sal pish hamchin aksi azash didam badam chand tai dige... fekr nemikardam padide omoomi shode bashe dar tehran . hala fahmidam shomam khob aks bezarid az tehrano adamash :)

آذین said...

من هم از همین پدیده ها هتم احتمالا که ازشون تهجب می کنی سارا.
دلیل دارم البته. یک، شنوایی. به خصوص اگه مقنعه سرم باشه رسما احساس می کنم شنوایی م با وجود مقنعه محدودتره.
دو، گوشواره، اگه گوشواره مو دوست داشته باشم دلم می خواد معلوم باشه تاب بخوره. هوا بخوره.
سه، گرما. گرمایی هستم و گاهی وسط زمستون هم گوش هام داغن.
اینا خلاصه، بگذریم که بستگی به سوژه هم داره، گاهی زیبایی شناسانه هم نگاه کنی، زشت نیست این قضیه.
:)

Boot said...

I do that because I need some kind of hook to keep my shawl/scarf/whatever from falling off my head. I do it because textile sometimes irritates my ears, especially when I am out for a long time and there is no taking the shit off my head.

We, Iranians, are very trend-intolerant. Who cares why anybody does that? Why is it such a big deal?